Afgiftssystemet i Danmark betyder, at en autocamper i luksus-klassen hurtigt løber op i DKK 1.000.000. Men der kan være 100.000-vis af kroner at spare ved i stedet at lease luksus-køretøjet i Tyskland.
Således vil prisen på en autocamper til DKK 800.000 i Danmark kunne fås til en samlet leasingydelse på DKK 480.000, og en camper til en halv mio. i Danmark kan barberes ned til en samlet leasingpris på DKK 300.000.
For at spare de nævnte beløb skal du benytte en tysk leasingkontrakt, hvor du i en periode hvert år får rådighed over camperen på danske nummerplader via flexleasing. Med det setup skal du betale dansk afgift i det tidsrum, hvor du bruger danske nummerplader. Flexleasing kendes inden for personbiler, og er altså nu på vej ind i autocamper-branchen.
Alligevel tøver danskerne med at bruge metoden som genvej til at få indfriet deres drømme om en luksus-camper. Forklaringen er blandt andet, at der ved flexleasing skal lægges et ret så stort beløb ved underskrivelsen af leasingaftalen, fremgår det af artiklen.