VIRKSOMHED, GENERELT, VIRKSOMHEDSETABLERING

Iværksættere strømmer til Berlin

Flag ARTIKEL 17-06-12 ~5 minutters læsning · 860 ord

»Arm aber sexy« – fattig men sexet.

Sådan beskrev borgmester Klaus Wowereit i 2004 sin hjemby Berlin. I dag er byen stadig tiltrækkende, men økonomien ændrer sig. Mange investorer er nemlig begyndt at se potentialet i de mange iværksættere, som den flade millionby tiltrækker. Pengene vender vi tilbage til.

I en gade, hvor lindetræerne skygger over indgangspartierne til barer, pladebutikker og et enkelt vaskeri, ligger en stor, rød murstensbygning. På gaden farer cyklisterne forbi i bedste københavnske stil, og indenfor er stemningen lige så elektrisk.

Hvad der indtil for 15 år siden var en kæmpe transformatorstation, der forsynede bydelen Kreuzberg med den rigtige spænding, er nu blevet omdannet til et af Berlins mange iværksættermekkaer, der skaber en helt ny spænding.

En lang række større og mindre virksomheder bruger i dag de rå omgivelser som kontorer og arbejder mod det store gennembrud, og for en uge siden fik de en ny nabo i den næsten 100 år gamle bygning: Det danske iværksætterkoncept Startupbootcamp.

»Berlin er en talentmagnet. Der er en selvforstærkende cyklus i gang, hvor mange hører, at andre flytter herned. Derfor flytter de også selv,« siger Alex Farcet, direktør i Startupbootcamp, der fra september kører første iværksætterprogram i den tyske storby.

Man kan ikke fortænkte ham i at være faldet for byen. Der er lave lønudgifter og en stor kreativ klasse.

»Og så er det billigt,« siger han med dyb, karikeret stemme, og ser rundt på de gamle lokaler, der kommer til at huse de ti virksomheder, som fra efteråret skal forvandles fra idé til bæredygtighed i Startupbootcamp.

Wien, København, Berlin

Det er ikke kun Startupbootcamp, der flytter til Berlin. Den Wien-baserede iværksættervirksomhed Archify har netop lejet kontorer i byen og planlægger den endelige flytning hen over sommeren. De har tidligere deltaget i Startupbootcamp i København, men flyttede fra Danmark på grund af de høje leveomkostninger. I begyndelsen af maj modtog de funding (rygterne lyder på lige i underkanten af en million euro) fra det for tiden mest succesfulde investeringsselskab i Europa, Balderton Capital.

»Der sker ikke så meget i Wien, så vi har hele tiden været klar over, at vi skulle flytte på et tidspunkt. Vi talte med vores investeringsselskab, og de var helt klare i mælet: Flyt til Berlin,« forklarer Max Kossatz, udvikler og medstifter af Archify, der er en webtjeneste, som efter planen bliver lanceret til efteråret.

Det andet europæiske iværksættercentrum, London, var også oppe at vende som mulig base for Archify, men sammenlignet med den tyske hovedstad kom briterne til kort.

»Sammenlignet med London har vi her råd til et kontor med udsigt modsat den kælder, vi skulle have siddet i derovre,« griner udvikleren og fortsætter:

»Det er i Berlin, det sker for startups lige nu. Her er de rigtige mennesker med de rigtige netværk. Timing og placering er vigtig. Derfor er Berlin det bedste sted for os lige nu. Du finder ikke noget lignende i andre europæiske byer.«

Pengene kommer

Historisk set har pengene og dermed de store investeringer befundet sig langt fra Berlin. De største tyske investeringsselskaber ligger alle i byer som München, Köln og Hamborg, men det ændrer sig i disse år.

»Alle de store investeringsselskaber er begyndt at åbne kontorer i Berlin, og det er virkelig et godt tegn for byens startups. Berlin er som en magnet, der tiltrækker alle de rigtige mennesker fra hele Europa,« forklarer Kai Schmude, COO i det Köln-baserede investeringsselskab Venista Ventures, der også har åbnet kontor i Berlin.

Han ser en lang række årsager til, at byen er så attraktiv for iværksættere. Blandt andet er huslejen lav sammenlignet med resten af Europa, lønomkostningerne er lave, og så er der en generelt åben stemning om idéerne.

»Berlin har en lang historie inden for det kreative felt. For 10-20 år siden var byen en magnet for de kreative folk, og det skaber nu den perfekte jord til det blomstrende iværksættermiljø,« siger han.

Det er ikke kun de lokale iværksættere, der nyder godt af gødningen. Den store hype kaster også bierhverv af sig. Der er sågar opstået deciderede startup-medier. Onlinemagasinet gründerszene.de har sammen med VentureVillage 25 redaktionelle medarbejdere i Berlin, og de har nok at se til, fortæller journalist Magdalena Raeth fra gründerszene.de, da Innovation møder hende til netværksaften hos Startupbootcamp i Kreuzberg.

Sexet – men også rig?

Det store spørgsmål, der står tilbage, er så, om det hele bare er hype, eller om Berlin virkelig er fremtidens iværksætterby? Kai Schmude fra Venista Ventures er ikke i tvivl.

»Det har ikke peaket endnu. Det er først for nylig, at de store investorer er begyndt at holde øje med, hvad der sker i byen, og vi har slet ikke set de store exits endnu,« siger han og understreger selvsikkert, at de nok skal komme.

Ifølge investoren er nogle af de startups, der er værd at holde øje med, lyddelingssiden SoundClound og app’en Amen.

Meget vand er løbet gennem floden Spree siden 2004, hvor borgmester Wowereit kaldte sin hjemby for sexet, og sidste år fandt han det nødvendigt med en opdatering af sit berømte citat.

»Wir wollen, dass Berlin reicher wird und sexy bleibt« – »Vi vil have, at Berlin bliver rigere, men forbliver sexet«.

Meget ser ud til, at det lykkes.