FORBRUG, SKATTER, AFGIFTER, BILER

Hent drømmebilen i udlandet

Flag ARTIKEL 05-01-14 ~4 minutters læsning · 767 ord

Porschen står som en lækkerbidsken med lavt kilometertal og med alt tænkeligt udstyr. Prisen er for enhver bilglad dansker rystende på mindre end 150.000 kr. – og selv forhandleren i Baden-Württemberg ser tilforladelig ud. Men så er det, at de mange problemer går op for én. Der er både bøvlet med at få købt bilen, få den til Danmark, eventuelle tekniske problemer med den nye øjesten og så den store joker – hvad afgiften bliver for at få bilen på danske plader?

Men det er blevet markant mindre økonomisk risikofyldt at finde sin drømmebil på først og fremmest det spændende tyske marked.

For i ly af et nyt regelsæt kan en række danske virksomheder selv fastsætte afgiften på brugte importbiler. De er blevet godkendt som en slags ekstra underleverandører til Skat og kan mod en vis stikprøvekontrol give en fast afgiftssats på en importeret brugt bil mod et mindre honorar på 3-5.000 kr. Typisk giver de endda en garanti for, at afgiften ikke fastsættes højere end deres vurdering – og bliver den lavere, får man penge tilbage. Det fjerner et af de risikomomenter ved bilimport, som har fået talrige danskere til at brænde fingrene, idet de undervurderede Skats til tider uforudsigeligt høje vurdering af afgiften på specialbiler.

Hjælp at hente

En af disse nye virksomheder er Quick Import, som udspringer fra synsvirksomheden Pava Bilsyn og A-inspektion. Den tætte relation til synsvirksomhederne gør det muligt at få plader på importbilen fra dag til dag. Direktør Jens Peter Larsen, Quick Import, har indvilget i at give gode råd, hvis man ønsker at hente sin brugte bil i Tyskland:

Når man har fundet drømmebilen i Tyskland, gælder det blot om at få den hjem til Danmark. Her er der mulighed for at hyre en ekspert, som både henter bilen og står for prisforhandlingen. Men ifølge Jens Peter Larsen er det kun relevant, hvis man går efter en dyrere bil, som uden afgift koster mere end 35.000 euro, for så kan alene nedslaget i pris, som en professionel kan nå frem til, være med til at finansiere rådgiveren, som typisk koster mere end 20.000 kr.

En rådgiver kan også bedre gennemgå bilen og finde ud af, om den er teknisk i orden, ligesom han har mere erfaring med f.eks. at spotte fusk med kilometertallet, hvad man mener, at en tredjedel af de brugte biler i Tyskland lider under. Alligevel mener Jens Peter Larsen, at man med et vågent øje kan klare sig uden professionel hjælp:

»Er der tale om en billigere bil, så anbefaler jeg, at man tager en mekanikerven med til Tyskland for at hente bilen.«

Men så skal man være særlig opmærksom på, om der er noget, som tyder på, at en bil har kørt flere kilometer, end den er opgivet til. Det kan være slitage på rat, gearstang eller på førersædet. Og så skal man ikke være bange for helt at droppe projektet – også selv om man har kørt helt til Sydtyskland:

»Vend dig om og kør tilbage, hvis der er noget, som ikke er i orden. Det er intet i forhold til den ærgrelse og værdiforringelse, man risikerer ved f.eks. at stå med en trafikskadet bil,« siger bileksperten, som også anbefaler, at man har flere biler på ruten. Det kan også være en fordel at vælge en forhandler, der kan hjælpe med at få prøveplader på bilen, så man kan køre direkte til den danske synshal og få nummerplader på bilen.

Velholdte luksusbiler

Typisk er det tyske luksusmærker som Audi, BMW og Mercedes, som Quick Import hjælper med at få til landet. Det er dyrere modeller med højt udstyrsniveau, som der ikke er solgt ret mange af i Danmark. På den måde kan man spare de rigtig høje værditab, som ligger i begyndelsen af en luksusbils levetid.

»Der er rigtig mange, der henter en 2005 Mercedes E-klasse eller BMW 5-serie med den helt store udstyrspakke. Man ser også, at den brugte bil i Tyskland er pænere og mere velholdt end i Danmark.«

Men der er også en gruppe af kunder, som går efter en velholdt specialbil som en cabriolet. Her kan der være en fordel i at hente en flot bil, som er mere end otte år gammel. For så tager Skat som oftest ikke ekstra afgiftsbetaling for en topudstyret bil. Dog skal man op på ti år, før et lavt kilometertal får en mindre betydning for afgiften:

»Der er altid en køber til en flot cabriolet med et lavt kilometertal i Danmark. Men man skal købe en bil, der står som en lækkerbidsken. For man sparer intet på en bil, der er i dårlig stand.«

Mere info: http://www.business.dk/privatoekonomi/hent-droemmebilen-i-udlandet