I krisetider - som nu - køber danskerne mere ind i discountbutikker, men fremgangen for discountbutikkerne smitter også af på grænsehandelen. Det fortæller Jens Klavsen, adm. direktør for Fleggard-koncernen, der står bag næsten halvdelen af grænsehandelen syd for den dansk-tyske grænse.
I 2009 steg omsætningen kun ét sted i den danske dagligvarehandel, og det var i discountbutikkerne, som havde en fremgang på 4,7 pct. Helt så stor har fremgangen ikke været i butikkerne syd for grænsen. Men græsehandelen har fået sin andel af fremgangen som Jens Klavsen udtrykker det.
Danskerne lægger ifølge vurderingerne mellem 5 og 6 mia. DKK om året på deres indkøbsture syd for grænsen, og langt hovedparten går til øl, vin, spiritus, sodavand og slik.
Danskerne lokkes især til af lavere priser, og de hænger igen sammen med, at momsen er lavere i Tyskland. Den almindelige moms i Danmarks naboland mod syd er 19 pct. - mod 25 i Danmark. Men på fødevarer ligger den tyske moms helt nede på 7 pct.
De nyeste tendenser er, at danskerne også er begyndt at købe ind i almindelige tyske supermarkeder som Aldi og Lidl. Desuden har flere og flere danskere udvidet shoppinglisten med tøj, når de besøger det nordlige Tyskland. Her er der nemlig også en del at spare på en række mærkevarer, fremgår det af artiklen.