FORBRUG, ØKONOMI, FØDEVARER, GRÆNSEHANDEL

Hver anden husstand tager mindst en årlig indkøbstur over grænsen

Flag 07-05-10 ~Et minuts læsning · 205 ord

Hver anden danske husstand tager en eller flere årlige indkøbsture i Tyskland. Det fremgår af en undersøgelse, som Capacent har lavet i marts 2010. For to år siden var det kun en tredjedel af de danske husstande, der handlede ind i Tyskland mindst en gang om året.

Undersøgelsen passer godt med, at Fleggard koncernen i marts 2010 offentliggjorde et årsregnskab, som viste en stigning i omsætningen på 14 pct. Koncernen omfatter butikker syd for den dansk-tyske grænse svarende til ca. halvdelen af grænsehandelen i området.

Skatteministeriet har dog netop udgivet en rapport, som fortæller, at danskerne bruger færre penge på øl, sodavand, spiritus og slik syd for grænsen. I 2009 drejede det sig om DKK 3,0 mia., mens danskerne i 2007 lagde DKK 3,2 mia. for de pågældende varegrupper i de tyske grænsekiosker.

Ministeriets tal bygger dog på et skøn, og det bliver kraftig imødegået af både Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd (DSK).

Både detailhandelen og leverandørerne fortæller os, at danskerne lægger flere penge i Tyskland her under den økonomiske krise, fortæller chefkonsulent Mette Feifer fra Dansk Erhverv. Hun kalder Skatteministeriets skøn for et stkke politisk bestillingsarbejde, der skal vise, at de høje danske afgifter ikke fører til mere grænsehandel, fremgår det af artiklen.

Skribentmail: