FORBRUG, SKATTER, AFGIFTER, BILER, REGISTRERINGSAFGIFT

Bilens købspris er ligegyldig

Flag ARTIKEL 01-02-07 ~3 minutters læsning · 483 ord

Der er ingen sammenhæng mellem den pris, som en brugt bil koster i for eksempel Tyskland, og så den afgift, som køberen skal hoste op med, for at få sat danske plader på dyret. Den beregning foregår efter nogle helt fastlagte retningslinier i den danske skattelovgivning samt en skønsmæssig vurdering af værdien foretaget af et par kyndige embedsmænd i Skat.

»Vi modtager en toldsynsrapport med oplysning om bilens mærke, type, alder og ekstraudstyr med videre. Ud fra den er det faktisk muligt stort set at slå afgiftens størrelse op i tabeller,« siger afdelingsleder Tage Seidlers i Skat.

Det med »stort set« betyder, at der kan blive justeret lidt op eller ned på afgiftens størrelse i den sidste ende, hvis bilen eksempelvis kun har kørt ganske få kilometer i forhold til alderen eller måske modsat fremstår i en ekstraordinær dårlig stand.

»En tommelfingerregel er at tage brugtprisen i Danmark på den bil, man ønsker sig, og så gange beløbet med 63 procent. Så får man den maksimale pris, det kan svare sig at betale for bilen i for eksempel Tyskland inklusive alle omkostninger til rejse og prøveplader med videre,« forklarer Tage Seidlers.

Ekstraudstyr er joker

Handelsprisen på en brugt vogn i Danmark kan for eksempel findes frem på www.bilpriser.dk. Det er også på denne og lignende adresser, som skattemyndighederne selv klikker sig ind på i vurderingen af de hjemmelige brugtvognspriser. Og så er der lige det med ekstraudstyret.

Ekstraudstyr er den store jocker, som kan rykke kraftigt i regsitreringsafgiftens størrelse. Her kommer tabellerne på skatekontoret i brug. Alt væsentligt ekstraudstyr tælles sammen og ganges til sidst med en nedjusteringssats. Det første år betales der registreringsafgift af udstyrets nypris. Herefter falder satsen til 70 procent af nyprisen efter det første år til helt at forsvinde efter otte år.

»Der er også en petitessegrænse. Alt ekstraudstyr under 2.000 kroner indgår ikke i beregningen af registreringsafgiftens størrelse. Og ting som almindeligt HIFI-udstyr, trækkrog og mobiltelefoner medgår heller ikke i beregningen med mindre der er tale om decideret luksusmærker,« siger overassistent Stig Mikkelsen, som er en af de personer i Skat, der i praksis står for beregningen af registreringsafgiftens størrelse.

Han tilføjer, at sikkerhedsudstyr som airbags, ABS-bremser og EPS-antispin også holdes ude af beregningerne, idet dette udstyr som hovedregel udløser et fradrag i nybilspriserne i Danmark. Omvendt skal der beregnes afgift på udstyr som lædersæder og xenon-lys.

Det er muligt at indhente en foreløbig forhåndsvurdering af registreringsafgiftens størrelse hos skattemyndighederne, men det kræver, at man har en kopi af den originale registreringsattest. Skat indkalder selv bilen til fysisk vurdering, når tid er.

Told og moms

  • Har bilen tidligere været indregistreret i et andet EU-land - og er den mere end seks måneder gammel eller har kørt mere end 6.000 km - og er der i den forbindelse betalt moms i det pågældende land, så skal der ikke betales told og moms af bilen, når den importeres til Danmark