FORBRUG, KØB, SALG, BILER, GRÆNSEHANDEL

Import af biler fra Tyskland - sådan gør du

Flag ARTIKEL 28-01-07 ~5 minutters læsning · 874 ord

Tyskland lokker med attraktive priser brugte biler. Danske afgifter slipper man ikke for, hvis man selv køber bil i udlandet. Men der kan alligevel være penge at spare på at importere sin bil selv fra udlandet. Læderindtræk og næsten alt i udstyr gør det også interessant hente bil i Tyskland frem for at finde en mere kedelig dansk variant.

Det kræver dog lidt arbejde, men jagten kan indledes hjemme fra dagligstuen på nettet.

Der er et overvældende stort udbud af brugte biler i Tyskland. Mange af dem har tilmed masser af ekstra udstyr, og er så billige, at det i sig selv nærmest er en fornøjelse at kigge på.

Der findes flere store bilbaser i Tyskland for brugte biler på nettet. Udbuddet af især gængse modeller er dog så enormt, at man med fordel kan være meget præcis med, hvilken model, årgang, pris og kilometertal, man er interesseret i. Det gør søgningen lettere.

Går man efter noget meget specielt, er der også flere steder mulighed for at sætte en robot på, som sender en mail, når drømmebilen dukker op og sættes til salg inden for det ønskede prisinterval.

Godt i Midttyskland

En del mener, at det er bedst, at købte brugte biler i midten af Tyskland. I Nordtyskland skulle priserne være høje, fordi mange svenskere og nordmænd køber biler op her. Sydtyskland er derimod mål for mange biljægere fra Italien og Frankrig.

I Midttyskland skulle priserne derimod være mere rimelige, og bilerne er ofte i god stand på grund af det milde vintervejr, som giver mindre slid på bilen fra koldstarter og saltede veje.

Når bilen først er fundet, og man har fået aftale i hus med sælger, skal bilen hentes. Et godt råd er dog ikke at lade sig presse til at købe bilen, blot fordi man har kørt langt for at hente den. Hvis alt ikke er i orden, må man hellere opgive det hele, og starte forfra. Ellers snyder man sig selv.

Før man betaler, skal man tjekke om bilens stelnummer er ens på papirer og selve bilen. I Tyskland er der ikke restgæld i bilen, hvis ejer har bilens papirer, så det behøver man ikke bekymre sig om.

Ofte er det nemmeste at betale bilen med kontanter. Men det er også det mest farlige. Derfor er det en god ide at bede ens bank om at finde en lokal samarbejdspartner, hvor man kan hæve pengene, når det bliver aktuelt. Man kan også få lavet en international bankcheck, der er lige så god som kontanter. Det er dog ikke alle sælgere, der er vilde med at modtage en check.

Husk prøveplader

Bilteknisk redaktør på hos FDM, Søren W. Rasmussen, siger, at Tyskland også er et sted, hvor der ofte bliver fusket med kilometertælleren.

»Så man skal se servicebogen nøje efter, og bede om at se alle værkstedsregninger. Så kan man følge bilens historie, og ofte vil der også på regninger stå, hvor langt bilen har kørt. Svært set det også at se, om bilen har været skade. Men også det kan man muligvis opdage, hvis man ser alle regninger fra væksteder nøje efter.«

Søren W. Rasmussen siger også, at det ofte kan være svært at få overblik over, hvad den totale pris bliver for bilen. »Så man skal have en økonomisk position, hvor man kan tåle at afgiften bliver måske 20.000 kroner større end ventet. På Skats hjemmeside kan man se, hvad andre har betalt i afgift for samme type bil,« siger Søren W. Rasmussen.

Er alt derimod, som det skal være, og købet kommer i stand, skal man være opmærksom på, at man ikke må køre ind i Danmark på tyske plader. Så ved den danske grænse i Padborg skal man henvende sig til Grænsepolitiet, Toldbodvej 8, hvor der døgnet rundt kan lejes prøveplader til brug for kørsel hjem. Det koster 100 kroner.

Beregn afgiften

Man kan også medbringe et sæt prøveplader hjemmefra, som kan sættes på bilen, når man når til grænsen. Men det kræver, at man kender bilens identitet i detaljer, før man tager af sted.

I Tyskland kan man købe såkaldte eksportplader, som gælder i 15 dage. De koster 100 euro og nogenlunde det samme i forsikring.

I Danmark skal bilen til register- og toldsyn. Det er obligatorisk, og også biler, som allerede er synet for nylig i udlandet, skal synes igen herhjemme.

Registertilsynet tjekker, om bilen opfylder de danske bestemmelser, mens toldsynet kontrollerer bilens identitet, kilometerstand, udstyr med videre. Der bliver udarbejdet en rapport, som danner grundlag for beregningen af, hvor meget der skal betales i afgifter.Man kan beregne sig en cirkaafgift på både http://www.bilpriser.dk og på http://www.skat.dk - Hos Skat kan du endvidere se afgiften på tidligere importerede modeller.

Dette kan give et vist indtryk af, hvor meget der skal betales i afgifter. Man kan også få en forhåndsvurdering hos Skat. Men det kræver dog et stelnummer.

»Det hele er ikke så indviklet, som det måske lyder,« siger Søren W. Rasmussen.

Der er også muligheder for at købe brugte biler i Schweiz og Italien, og de er ofte endnu mindre plaget af rust end tyske biler kan være, oplyser Søren W. Rasmussen.

»Men udlandet er meget stort i Tyskland, så det er her de fleste danskere køber bil,« siger Søren W. Rasmussen.

Held og lykke!